Op zoek gaan naar goede en solide investeerders, het is een strijd voor veel ondernemers die vaak met vallen en opstaan verloopt. Ben je op zoek naar een investeerder voor jouw bedrijf? Lees hieronder hoe je de juiste investeerder kunt overtuigen.

Wie wil je aanspreken?

Alhoewel men in het algemeen spreekt over “investeerders”, kunnen we toch een zeker onderscheid maken. Ook investeerders hebben namelijk hun voorkeuren en zijn makkelijker voor het ene dan voor het andere project aan te trekken. Ga in je zoektocht dan ook gericht te werk en doe research. Waar staat jouw bedrijf voor en welk soort investeerder wil je daarvoor aantrekken? Waar is een investeerder naar op zoek en kan jij hem dat aanbieden? Twee vragen die cruciaal zijn en kunnen leiden naar wat we noemen de perfecte match.

Wat maakt jou bedrijf de moeite waard om in te investeren?

Het spreekt voor zich dat een investeerder een zekere garantie wil voor zijn investering. Hiervoor heb je eerlijke en concrete feiten en cijfers nodig. Als je een potentiële investeerder wil overtuigen doe je er dus goed aan een eerlijk, helder en duidelijk businessplan op te maken.

Eerlijk duurt het langst

Let in onderhandelingen op met het maken van beloftes. Maak geen beloftes waarvan de kans bestaat dat deze niet zullen kunnen nagekomen worden. Een mogelijke investeerder zal sneller te overtuigen zijn met een lagere return waar hij in kan geloven dan met torenhoge rendementen waarvan hij al bij voorbaat ziet dat deze gedoemd zijn om te mislukken.

Goede afspraken maken goede vrienden

Heb je de investeerder kunnen overtuigen? Ook nadien is het belangrijk een goede band te blijven behouden. Wanneer je op een punt komt dat je meer investeerders nodig hebt, is een goede referentie belangrijk en vergroot deze de kans op succes. Omgekeerd geldt ook dat wanneer je het bij de ene investeerder verkorven hebt je het heel lastig zal hebben anderen te overtuigen.

Weet waarnaar je op zoek gaat, maak een overtuigend dossier op en schep een goede band. Deze drie kernpunten maken jouw bedrijf de moeite waard om in te investeren.