We hebben met z’n allen steeds meer last van stress. We proberen alle ballen in de lucht te houden, zowel thuis als op het werk. In 2030 zal één op de vier werkenden minder kunnen werken door overbelasting of stress. Vaak weet je wel dat je last hebt van stress of spanning, maar de grote vraag is hoe je kan ontstressen.

Waar krijg je energie van?

Je doet ’s avonds niets liever dan uitgeput op de bank ploffen. Probeer ’s avonds ook dingen te doen waar je energie van krijgt. Ga je graag sporten of vind je een keramiekcursus leuk? Doe dat dan ook. Je gedachten maken je gestresst en door te sporten of iets met je handen te doen, richt je je aandacht op andere zaken. Ook spelen met je kinderen of een gek rondedansje in de keuken zorgen voor ontspanning en nieuwe energie. Wist je trouwens dat zoenen ook een hele goede manier is om te ontstressen?

De drie R-en

Het klinkt misschien saai, maar het helpt echt. Rust, reinheid en regelmaat helpen je om de stress die je voelt te verminderen. Ga op tijd naar bed en eet gezond. Zorg voor voldoende beweging en kom tijdens je werkdag ook eens achter je bureau vandaan voor een lunchwandeling. Ben je meteen even bij die computer weg, want al die prikkels van elektrische apparaten leveren een grote bijdrage aan de druk die we voelen. Kies voor jezelf en zeg vaker nee. Eis niet teveel van jezelf, de lat hoeft niet altijd zo hoog te liggen en krop je gevoelens niet op, maar spreek ze uit. Ademhalingsoefeningen klinken misschien een beetje zweverig, maar helpen je wel om te ontstressen. De rust opzoeken hoeft niet ingewikkeld te zijn. Zet het raam open en kijk naar buiten.