Om gezond en fit te blijven, zijn vitamines onmisbaar in het dagelijkse voedingspatroon van volwassenen en kinderen. Een belangrijke vitaminesoort zijn de diverse B-vitaminen. Er worden acht soorten vitaminen B onderscheiden, die gezamenlijk ook wel vitamine B-complex worden genoemd. Wat doen deze vitaminen precies en waarom zijn ze zo belangrijk voor de mens?

Vitamine B1, B2 en B3

Vitamine B1, ook wel bekend als thiamine, is een vitamine die belangrijk is voor onder meer het goed functioneren van het zenuwstelsel, de energievoorziening en het hart. Ook de spijsvertering heeft baat bij vitamine B1. Deze vitamine komt relatief veel voor in varkensvlees, boord en peulvruchten. Vitamine B2 of riboflavine is een antioxidant, die bij een goede stofwisseling, een juiste energiehuishouding en belangrijk is voor het goed werken van de ogen en voor een gezonde huid. B2-vitamines komen veel voor in melksubstanties, groente- en fruitsoorten, in broden en ook in eieren. Vitamine B3, ofwel niacine, is van belang voor de energie, de slijmvliezen, de huidvorming en het zenuwstelsel. Belangrijke bronnen zijn vis- en vleesproducten, aardappels, graan en diverse soorten groenten.

Vitamine B5, B6 en B8

Pantotheenzuur, bekend als B5, regelt een gestroomlijnde energieaanvoer in het lichaam. Ook bij de vorming en het afbreken van vetten en eiwitten is B5 belangrijk. B55 komt veel voor in vlees, eieren, volkorenbrood, groent, fruit en in melkproducten. Wil je je weerstand verhogen en je geheugen en concentratievermogen een boost geven, dan heb je voldoende pyridoxine ofwel B6 nodig. B helpt ook om de huid fit en vitaal te houden. Eet daarom aardappelen, vlees, vis en peulvruchten. B8-vitamines, ook bekend als biotine, zijn belangrijk voor voldoende energie en een frisse haardos en huid. B8 komt veel voor in soja, eieren, lever en melk.

Vitamine B11 en B12

Vitamine B11 wordt ook wel foliumzuur genoemd. Deze B-variant is met name belangrijk en onmisbaar voor zwangere vrouwen, voor een goede celdeling en celstructuur. B11 komt voor groenkleurige groenten, brood, vleesproducten en melkproducten. Ten slotte is er nog B12. Deze vitaminevariant helpt het geheugen en geeft energie. Cobalamine of B12 komt alleen voor in dierlijke voedingsproducten, zoals vlees, vissoorten, melksubstanties en eieren.