Een goed begin is het halve werk, zegt men weleens. Dit gezegde is zeker waar als het gaat om het starten van een eigen onderneming. Goed starten is cruciaal, omdat beginnende ondernemers en zzp’ers bij de opstart van een eigen bedrijf vooral in de eerste twee jaar veel risico lopen om kopje onder te gaan. Let daarom op onderstaande aandachtspunten, voordat je van start gaat met jouw onderneming!

In de beginfase is the sky NIET the limit

Veel startende ondernemingen trappen in de valkuil van veel geld uitgeven in de beginfase, onder het motto van goed investeren voor een – straks – zo optimaal mogelijk resultaat. In de eerste fase van bedrijven is ‘the sky’ echter niet ‘the limit’! Zorg ervoor dat je zuinig bent en alleen investeert in het hoogstnodige. Belangrijk is namelijk dat je ook geld achter de hand hebt om tegenslagen op te kunnen vangen. Houd het kantoor in het begin dan ook sober, koop niet meteen een dure zakelijke auto en wees bescheiden, sowieso totdat de zaken goed lopen en je een stabiele klantenkring hebt opgebouwd.

Thuiswerken kan gevaarlijk zijn

Een van de redenen om zelfstandig te gaan ondernemen, is voor velen het feit dat ze lekker kunnen thuiswerken. Veel ondernemers trappen in de valkuil. Thuis werken is niet voor iedereen weggelegd, want kan bij onvoldoende discipline ook tot veel ellende leiden. Denk aan het verdoen van je feitelijke werktijd met boodschappen halen, de kids naar school brengen en naar de sportschool gaan, je verliezen in computergames en social media, et etcera. Zorg om deze reden voor een afzonderlijk werkkantoor, al dan niet aan huis, maar liever ergens op locatie!

Reken goede tarieven en doe aan klantenwerving

De eerste jaren is het zaak om jezelf goed in de markt te positioneren. Van groot belang hierbij zijn juiste tarieven en prijzen, efficiënte klantenwerving en een goede dienstverlening richting klanten. Maak jezelf bekend op social media, via een eigen bedrijfswebsite, folders en visitekaartjes. Door goede producten en diensten te leveren, doet mond-op-mondreclame vaak ook veel goeds!